Négy fontos feladatról kezd tárgyalásokat a köznevelési kerekasztal, mondta az MTI-nek Palkovics László, oktatási államtitkár, aki megoldóemberként a felsőoktatás mellett most átvette a köznevelési terület irányítását is Czunyiné Bertalan Judittól.

 

 

   Palkovics szerint tárgyalni kell a

  • a köznevelés szerkezeti, strukturális kérdéseiről, azaz az iskolák fenntartásáról, a Klebelsberg-központ helyzetéről
  • tartalmi, tantervi kérdésekről, arról, hogy miből és mennyit tanuljanak a gyerekek az iskolában
  • a pedagógusokat érintő szakmai-stratégiai ügyekről, azaz a tanárok munkaterheiről, heti óraszámairól
  • a tanulói életútról, azaz arról, hogy az általános iskola után milyen utakon lehet szakképzettséget szerezni vagy egyetemre menni

   Palkovics egyértelművé tette: higgadt, szakmai munkát várnak el a résztvevőktől. Szerinte a kerekasztalba meghívott szervezetek és a munkába bekapcsolódó többi szervezet közös érdeke egy olyan oktatási rendszer, ami a diákok érdekeit és nem egyéb érdekeket szolgálnak.

   Az államtitkár szerint 2010-ben elindult egy „szándékában és elveiben előremutató folyamat”, amelynek látszanak a korlátai. Ez azonban egy ilyen szintű rendszer átalakításnál természetes, mint ahogy az is, hogy ez kérdésekhez és vitákhoz vezet. Egy ekkora rendszer átalakításakor időt kell hagyni arra, hogy a rendszerhibák kijöjjenek. Szerinte már világosan látszanak azok a területek, amelyek nem működnek megfelelően, ezeknek a kijavítása a következő hónapok feladata.

   Nagyon sok a feladat, ezért  prioritási sorrendet kell felállítani.

  • azok az ügyek kerülnek előre, amelyek már az új tanévtől, vagyis 2016 szeptemberétől kell, hogy éreztessék hatásukat. Az ezekhez szükséges törvény-, rendelet- és más módosításokat nyárig meghozzák.
  • ezután azok a feladatok következnek, amelyeket menet közben is tudnak alakítani, és nem tanévhez kötöttek
  • a harmadik csoportba a középtávú fejlesztések tartoznak.

   Az államtitkár szerint az biztos, hogy a Klik működését „át kell tekinteni”. Erről annyit mondott: meg kell találni a megfelelő egyensúlyt a szakmai önállóság és a fenntartói felelősség között. Ez szerinte csak a feladatok és a felelősségi körök értelmes decentralizációjával lehetséges. A Kliket úgy kell átalakítani, hogy támogassa az iskolák működését, mondta Palkovics. 

   A bürokráciacsökkentés sem várathat magára, az oktatás minősége miatt sürgős lépéseket kell tenni ez ügyben is. Az államtitkár utalt arra is, hogy a most kezdődő munka személyi változásokkal is jár majd.

   Palkovics szerint a Pedagógusok Szakszervezete által megfogalmazott 25 javaslat között van néhány jó, amelyeket első helyen kell megvizsgálni. A PSZ elfogadta a meghívást a kerekasztalra. Ezen kívül 2000 iskola véleményét hallgatták meg a tankerületi fórumokon. Az itt felmerült javaslatokat rendszerezik. 

   Palkovics László szerint az, hogy lesz-e tüntetés vagy sem, független a kerekasztal keddi eredményeitől. Az a munka, ami a kerekasztal keretein belül elkezdődik, nem aktuális politikai kérdésekre, hanem a gyerekek jövőjét meghatározó ügyekre koncentrál, és ennek felelősségét vállalja.”Én az együttműködésben, a tárgyalóasztal melletti munkában hiszek, ezt bizonyította az elmúlt két év is a felsőoktatásban” - mondta az államtitkár. 

Forrás: Index

A weboldalon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk.
További információk

Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés (ÉSZT)
1146 Budapest, Thököly út 58-60.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Tel/Fax: (1) 473-14-29

Sajtókapcsolat: Kiss Balázs
Telefon: +3620-666-3539
Email: sajtó@eszt.hu

Friday the 29th. .