A következő tanévben indul a tanfelügyeleti rendszer. Jövő évtől 18 ezer pedagógust minősítenek és 12 ezer tanfelügyeleti ellenőrzést végeznek 3,7 milliárd forintos uniós keretből.


„A tanfelügyeleti rendszer zavartalan működése legalább 5000 szakértő bevonásával valósulhat meg, a nyár folyamán ezer, szeptembertől december közepéig további 4000 szakértő felkészítése történik meg” – nyilatkozta lapunknak az Emberi Erőforrások Minisztériumának Köznevelésért Felelős Államtitkársága. Az Oktatási Hivatal (OH) által meghirdetett tanfelügyeleti és a pedagógusminősítési szakértői képzésekre csaknem 7000-en jelentkeztek januárban. A tanfelügyelet eszközrendszerének fejlesztésében részt vevő szakemberek és a szakmai egyesületek nagy tapasztalattal, jelentős szakmai múlttal rendelkező szakértői közül került ki az a 100 tréner, aki részt vesz az első 1000 szakértő felkészítésében.

Februárban azt közölték, hogy jövőre 30 ezer tanfelügyeleti eljárás előkészítésére nyújtanak be EU-s pályázatokat, 3,7 milliárdos uniós keretből gazdálkodhatnak a pedagógusképzés támogatására. Az államtitkárság lapunkkal közölte, jövőre 18 ezer pedagógus minősítése és ehhez kapcsolódó tanfelügyeleti ellenőrzése történik meg, emellett 12 ezer tanfelügyeleti ellenőrzést terveznek.
Tanfelügyeleti és pedagógusminősítési szakértőnek az a pedagógus jelentkezhetett aki egyrészt rendelkezik legalább 14 év pedagógus-munkakörben szerzett köznevelési vagy a felsőoktatásban a pedagógusképzésben oktatói munkakörben szerzett tapasztalattal. Rendelkezik legalább 5 éves tapasztalattal is abban az intézménytípusban, melyben szakértői tevékenységet szeretne folytatni. Lennie kell pedagógus-szakvizsgának vagy azzal egyenértékű végzettségnek is, jelenleg pedig pedagógus, pedagógiai szakértő vagy előadó munkakörben foglalkoztatott. A sikeres próbaminősítés után január 1-től ( a nagyobb jövedelemmel is járó) mesterpedagógus fokozatba nyer besorolást.

A tanfelügyeleti ellenőrzésen a 2015-ös minősítési tervbe bekerült pedagógusok esnek át. A minősítés, főként a portfóliókészítés ellen tiltakoztak a pedagógus szakszervezetek. Egyesek megalázónak tartották, hogy 20-30 évi munka után tudományos fokozatokat elérve, több szakvizsgával, doktori fokozattal kell portfóliót készíteniük. Ezt egyesek megtagadták, végül az érintettek többsége feltöltötte. Az érdekvédők attól is tartottak, hogy a tanfelügyelet inkább számonkérő, mint segítő szándékú lesz.

Az államtitkárság lapunkkal közölte: a tanfelügyelet célja a fejlesztés. A pedagógusok munkáját általános pedagógiai szempontok szerint, a nyolc pedagóguskompetencia alapján (például ilyen a tanulás támogatása, a tanuló személyiségének fejlesztése, tantervi tudás, elkötelezettség, kommunikáció, szakmai felelősségvállalás) ellenőrzik a szakértők. Egységes véleményt fogalmaznak meg, amely kijelöli az erősségeket és a fejlesztésre szoruló területeket, kompetenciaértékeket is felállítanak, amelyek beszámítanak majd a pedagógusok minősítésébe.

A tanfelügyelők megnézik a pedagógiai dokumentumokat, órát látogatnak, és interjút készítenek az intézményvezetővel, illetve a tanárokkal is. A tanfelügyelők érkezése előtt 15 nappal az intézményvezetőnek el kell küldenie az érintett pedagógusok órarendjét a kormányhivatalnak, a tanfelügyelők az óralátogatás előtt két nappal felveszik a kapcsolatot az igazgatóval.

Forrás: VG.hu

Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés (ÉSZT)
1146 Budapest, Thököly út 58-60.
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Tel/Fax: (1) 473-14-29

Friday the 28th. Custom text here.