Az érintettek, azaz a pedagógusok egyelőre csak tanulják, tanulmányozzák az új jogszabályokat. A szakszervezet szakértője egy fórumon igyekezett segíteni a napokban hatályba lépett új szabályok értelmezésében.
Dr. Szüdi János, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) jogi szakértője tartott nagy érdeklődéssel övezett előadást a megye oktatási intézményeinek szakszervezeti tisztségviselői előtt tegnap délelőtt. Az SZLTISZK székhely intézményében tartott fórum résztvevőit Fülöpné Szűcs Mária, a PSZ megyei elnöke köszöntötte. Felhívta a figyelmet, nagyon fontos jól ismerni a jogszabályokat és jól eligazodni azokban, mert az iskola életének és a pedagógusok foglalkoztatásának minden területét érintik.
Dr. Szüdi János előadását azzal kezdte, hogy sajnos mind a szakmának, mind az érdekképviseletnek nagyon kevés ideje maradt a felkészülésre. Ugyanis a nemzeti köznevelésről szóló törvényt módosító 2013. évi CXXXVII. törvény és a pedagógusok előmeneteli rendszerét és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtását szabályozó kormányrendelet csak augusztus utolsó-, illetve szeptember első napján lépett hatályba. A jogszabály egyik hiányossága, hogy nem rendelkezik az egyházi és alapítványi iskolákban dolgozó pedagógusokról. Ezek az iskolák tehát a mai napig nem tudják, hogy az ott dolgozók közül hánynak a bérét kapják meg állami finanszírozás keretében.
Sok pedagógus félelme a létszámleépítés. Ezzel kapcsolatban dr. Szüdi János elmondta, idén 32 milliárd, jövőre pedig 160 milliárd forintot kell az állami költségvetésbe beépíteni az életpálya modell finanszírozásához. Hogy ehhez meglesz-e a kellő fedezet, azt egyelőre nem lehet kiszámítani. Valós tehát az aggodalom, hogy ha tarthatatlanná válik a finanszírozás, az leépítéssel járhat. Ehhez pedig, a mai viszonyok között, amikor minden iskola egyetlen intézmény igazgatása alá tartozik, elegendő lesz egyetlen kormányrendelet.
Csak érintve a még tisztázandó részleteket: ki és hogyan osztályozza majd a hit- és erkölcstant, mert a hittan tanárok nem tagjai a tantestületnek, tehát nem osztályozhatnak; kikre vonatkozik pontosan az életpálya modell; mi a helyzet az óvodák státuszával; milyen változásokkal jár a pótlékrendszer módosítása; az egyéb foglalkozások keretében milyen feladatot kaphatnak a pedagógusok, mikor lehet plusz órát elrendelni; és hogyan lehet eligazodni a bonyolult minősítési rendszerben.
A pedagógusok tavaly megalakult sztrájkbizottsága az év elején megállapodást kötött a szaktárcával az iskolarendszer átalakításával kapcsolatos törvények közös kidolgozásáról. A megállapodásban foglaltak közül már több pont teljesült. Az érdekképviselet sokat vár a kollektív szerződés megkötésétől. Ennek már 2013. július 31-ig el kellett volna készülnie, a tárgyalások azonban csak a héten kezdődtek el, ami komoly késedelmet jelent.
Nem csökkenhet a szolgálati idő
Hamarosan elkezdődik a pedagógusok besorolása. Mint arra dr. Szüdi János felhívta a figyelmet, a besorolás a közalkalmazotti jogviszony időtartama alapján történik – a szakszervezet és a szaktárca megállapodása szerint –, és nem a pedagógusként eltöltött időtartam alapján. Tehát a besorolásban a szolgálati idő csökkentésére nem ok, ha valaki például valamely szakszolgálatnál dolgozott pedagógusként. A szakszervezet felhívja a figyelmet arra, hogy az új szabályozásban nincs olyan rendelkezés, amely indokolná a szolgálati idő csökkentését.
Lehetőség a nyugdíjasok foglalkoztatására
A szakszervezet álláspontja szerint a kötelezően megalakítandó Intézményi Tanácsoknak (IT) lesz lehetőségük a nyugdíjba vonuló pedagógusok további foglalkoztatására. Az IT ugyanis – ellentétben az intézménnyel – jogi személy, elvileg tehát alkalmazhat nyugdíjas pedagógust. Erre azért lenne nagy szükség, hogy a tanév során nyugdíjassá váló pedagógusoknak ne kelljen év közben távozniuk – a jelenlegi szabályok szerint nem foglalkoztathatóak tovább –, mert ez nem tenne jót a diákoknak, ugyanakkor a helyettesítés okán az iskolának sem.
Forrás: TEOL.hu