Azt borítékolni lehetett, hogy nem lesz zsúfolásig tele tüntetőkkel a pécsi Jókai tér szombat délután. A demonstráció résztvevői, melyet a "Hívatlanul" csoport szervezett és amelyhez több szakszervezet is csatlakozott kemény kritikával illette a kormány közoktatás átalakításában tett lépéseit.
"Azon lehet polemizálni, hogy sok-e 100-120 ember egy tüntetésen, de talán annak fényében, hogy a pedagógus társadalom mennyire megosztott és megfélemlített nem csoda, hogy ma csak ennyien tiltakoztak" - vélte egy a neve elhallgatását kérő résztvevő. Az eseményen egyébként a szociális szférát képviselő szakszervezet mellett a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és a Tüke Busz Zrt-nél működő Független Demokratikus Szakszervezet képviselői is részt vettek. Mellettük felszólalt a Középiskolai Hálózat és a helyi pedagógusok több képviselője is. A megmozdulás nem csak a baranyai megyeszékhelyet érintette, Budapesten, Szegeden és Sopronban hasonló események zajlottak ezen a napon.
A beszédekből kitűnt, hogy összességében a sérelmek a közoktatás államosítása, a központosítása okán keletkeztek, azok, a szakmai és a helyi nevelési-oktatási sajátosságokat figyelemebe kevésbé vevő, szeptembertől élesben elindult rendszer miatt keletkeztek. A tanárok képviselői hiányolták a pedagógusok partnerként való kezelését, megdöbbenésüket fejezték ki a megemelt óraszámok és az új tantárgyak, elsősorban a hittan és erkölcstan kötelezővé tételével kapcsolatban. A szónokok szerint a gyerekek és az oktatók terhelése ugrásszerűen nőtt meg, így lehetséges az, hogy például elsősöknek akár heti háromszor is hat órájuk van, a folyosókon zajlik a testnevelés óra és a délutáni foglalkozások feltétele teljes mértékben hiányzik sok iskolából.
A jelenlegi béremelés éppen csak kompenzálja a megnövekedett munkaterhelést, igazán csak arra jó, hogy a társadalmat a pedagógusok ellen hangolja, még így sem éri el egyébként a magyar átlagbéreket egy tanár fizetése - vélték a résztvevők.
Cserébe a jelenlegi köznevelési rendszer nem ismeri el a több diplomát, a plusz végzettséget, a többletmunkát, így induláskor mindenkit "tanár I." kategóriába soroltak.
Ez igazi sértés a szakma művelőivel szemben, csakúgy, mint a bizalom legcsekélyebb jelének igazán nem tekinthető szakfelügyeleti rendszer visszaállítása. A tanárokat gyereknek, a tanulókat alattvalónak próbálják átképezni - vonta le a tanulságot egy tanárnő a tüntetés vége felé. Olyan szervezetbe kellett belépni, (Pedagógus Kar), amelyik még fel sem állt, szakmailag nem tisztázták a szerepét, ráadásul nem is önkéntes, hanem kötelező a belépés oda - tromfolt egy másik tanár. A szülők önrendelkezési jogán is csorba esett, a beiskolázás korhatárhoz kötött, melyben a szülő beleszólása korlátozott. A gyerekek elemi szükségleteit (étkezés, pihenés) nem igazán tolerálja az új rendszer, a tankötelezettség 16 évre csökkentése pedig más társadalmi feszültséget generál -hangzott el a szónokoktól.
Az esemény végén a sok sérelem tömör megfogalmazását 12 pontba szedte a Hívatlanul egy képviselője, melynek szövegét nyilvánossá tesszük.
Íme:
TILTAKOZUNK:
- az iskolák központosítása ellen
- az esélyteremtő, alternatív iskolák ellehetetlenítése ellen
- mindenfajta kirekesztés és szegregáció ellen
- a politikai, ideológiai megfontolások alapján kialakított központi tanterv ellen
- a szülői és diákjogok korlátozása ellen
- a diákok rendőri felügyelete ellen az iskolában és az utcán egyaránt
- a 3 éves kortól kötelező óvodáztatás ellen, mert minden pedagógiai megfontolással ellentétes
- a 16 éves korig tartó tankötelezettség ellen, hogy elkerüljük a fiatalok tömeges kiesését a rendszerből
- a pedagógusok munkaterheinek ilyen szintű növelése ellen, mert a jelenlegi plusz terhek sok esetben burkolt bércsökkentést jelentenek, és azért is, mert értelmetlen, sőt kontraproduktív kötelezően megszabni az iskola épületében eltöltött időt
- a kierőszakolt és antidemokratikus Pedagógus Kar ellen, amely lehetővé tenné, hogy az oktatási kormányzat a szakmai döntések előtt ne egyeztessen a független szakmai műhelyekkel, civil szervezetekkel, és amelynek adatbázisába való automatikus felvétel sérti a személyiségi jogokat
- az iskolai autonómia és a tanszabadság korlátozása ellen
- 12 – a hatástanulmányok és a szakma megkérdezése nélkül végrehajtott valamennyi átalakítás ellen
Forrás: pecsiriport.hu