Nyomtatás
Részletek: | Megjelent: 2013. november 15.

BA frissen belépők munkahelyük iránti kezdeti erős elkötelezettsége egy-másfél év után hirtelen zuhanásnak indul, a munkáltató hitelessége kérdőjeleződik meg, az új dolgozók jellemzően nem azt kapják, amire számítottak – olvasható a Napi Gazdaság oldalán.


 Egy cégnél az újonnan belépők és munkahelyük kapcsolata egy frissen megkötött  házassághoz hasonlít: a kezdeti erős elkötelezettség − amely csaknem 20 százalékponttal haladja meg az átlagot − hajlamossá teszi a dolgozókat arra, hogy szemet hunyjanak a tökéletlenségek felett, a “mézeshetek” végével azonban a kiábrándulás elkerülhetetlen − derül ki az Aon Hewitt Legjobb munkahely felmérésének részletes adataiból. A vállalatnál töltött első 12−18 hónap elteltével az elkötelezettség gyakran drámaian visszaesik – mondta lapunknak Bakos Réka, az Aon Hewitt tanácsadója, hozzátéve: az egy évnél rövidebb szolgálati idővel rendelkező alkalmazottak több mint 80 százaléka meg van győződve arról, hogy egy jó munkáltatónál dolgozik, az első év elteltével azonban ez az arány 75 százalékra csökken, majd a cégnél töltött idő múlásával még alacsonyabb lesz.

   A munkáltatói hitelesség kapcsán a magyar dolgozók csupán 51 százaléka vallja, hogy a cégéről mint munkahelyről kialakult külső kép összhangban áll személyes tapasztalataival, vagyis a belépők egy jelentős része csalódottan tapasztalja, hogy nem azt kapja, amit várt. A munkáltatói hitelesség megítélése ráadásul a vállalati hírnév értékelésénél is nagyobbat zuhan az első három évben és csak az ötödik év után indul ismét növekedésnek. A több mint tíz éve a cég alkalmazásában állók már jóval hitelesebbnek tartják munkáltatójukat, mint az 1−10 év közötti szolgálati idővel rendelkező társaik.

   A munkaadó hírneve és hitelessége mellett a frissen belépők minden területről kedvezőbben vélekednek, mint a cégnél hosszabb ideje dolgozó kollégák, e körbe tartozik a felmérés eredményei szerint különösen a munkával járó stressz, a vállalat által biztosított karrierlehetőségek, a felső vezetés emberközpontúsága, a szervezeti egységek közötti együttműködés és a közvetlen felettestől kapott támogatás kérdésköre. A “rózsaszín szemüveg” azonban a szervezetnél töltött idő múlásával lassan lekerül a szemekről, az elégedettség folyamatosan csökken, a vállalatok többségénél a dolgozói elkötelezettség 2 és 5 év szolgálati idő között éri el mélypontját, ami az Aon Hewitt szakértői szerint a “válások” időszaka, itt dől el ugyanis, hogy a dolgozók inkább más munkahely után néznek vagy újra elköteleződnek munkahelyük irányában.

  Az elhelyezkedési esélyek megítélésénél ettől némileg eltérő trend tapasztalható, a dolgozók magabiztossága a vállalatnál töltött idővel folyamatosan csökken, egyedül a “válások” időszakában erősödik kissé. Legkedvezőtlenebbül azok a munkavállalók nyilatkoznak munkaerő-piaci esélyeikről, akik több mint 10 éve ugyanannál a cégnél dolgoznak. Életkor szerinti bontásban a 45−54 év közötti dolgozók tartanak leginkább állásuk elvesztésétől, míg munkaerő-piaci esélyeik megítélésében az 50 évnél idősebb munkavállalók a leginkább kritikusak − a legmagabiztosabbnak a 25−34 éves korosztály számít.

   A legfiatalabbak nem igazán érzik, hogy kihoznák magukból a maximumot munkahelyükön, kevesebb mint harmaduk nyilatkozta, hogy munkájában a benne rejlő teljesítmény 90-100 százalékát nyújtja ténylegesen. Ehhez az is hozzájárulhat az elemzés szerint, hogy az átlagnál kevesebben érzik azt közülük, hogy meg tudják valósítani magukat mindennapi munkájuk során. A fiatalok az átlagosnál kritikusabbak javadalmazásukkal kapcsolatban is, mind a teljesítményarányos fizetéssel, mind a vállalat sikereiből való pénzügyi részesüléssel kapcsolatban, állásuk elvesztésétől ugyanakkor nagyon kevesen tartanak e körben, illetve egy átlagos magyar kollégánál elégedettebbek a kapott erkölcsi elismerés mértékével. A 30−34 éves korosztály tagjai kevésbé elégedettek a munkaadó által nyújtott termékekkel és szolgáltatásokkal, valamint kedvezőtlenebbül nyilatkoznak arról is, hogy a cég jelentős időt és erőforrást fordít a jövőbeni sikerességhez fontos termékek vagy szolgáltatások megújítására, fejlesztésére, illetve arról, hogy a felső vezetés már most megteszi-e a szükséges lépéseket a vállalat hosszú távú sikerességének biztosítása érdekében.

    A magyar férfiak jóval magabiztosabbak a nőknél: kevésbé tartanak állásuk elvesztésétől és nagyobb esélyt látnak arra, hogy hamar találjanak új munkahelyet, ha álláskeresésre szorulnának. Minden harmadik férfi határozottan pozitív munkaerő-piaci esélyeit illetően, míg ezt a 2013-ban megkérdezett nők közül alig több mint minden ötödik mondta el magáról. A férfiak jóval elégedettebbek fizetésük teljesítményarányosságával, többen érzik közülük, hogy meghozhatják a munkájuk végzéséhez szükséges döntéseket és képesek megvalósítani önmagukat napi munkájuk során, azonban az összes többi kérdésben a nők nyilatkoztak kedvezőbben.
 
 
Forrás: Napi Gazdaság